Förslaget kommer från det miljöpartistiska trafikborgarrådet Daniel Helldén. Han ville att en av kommunens tjänstemän skulle kunna ingripa och se till att vad han eller hon bedömde som ”sexistisk” reklam togs ner ”inom ett dygn”.
– Vi har ansvar för ett antal utomhusytor som vi upplåter till reklam och ser också ett ansvar i att stadens invånare inte utsätts för reklambudskap de upplever som kränkande eller stötande, förklarade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) för tidningen Resumé redan i december förra året.
Feministiskt Initiativ hade ännu skarpare idéer. Malin Ericson (Fi) ville i slutdebatten i juni, enligt tidningen StockholmDirekt, ha en kommitté av tjänstemän som förhandsgranskade reklamen. Censur alltså.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.