Riksrevisionens granskning visar att:
• Projekt stoppas sällan, trots stora kostnadsökningar.
• Det saknas transparens och information om kostnadsökningar
• Prioritering mellan projekt görs med bristfälliga underlag
• Trafikverket saknar kunskap om orsaker till kostnadsavvikelser
• Många projekt utökas efter att de lagts in i den nationella planen
• Trafikverkets beräknade kalkylrisker speglar inte verkligheten
• Bristande kvalitetssäkring av underlag och prisuppgifter
• Det saknas en systematisk utvärdering
Totalt handlar det om 58 miljarder i extra kostnader mellan 2014 och 2018. Hela budgeten för samma period var 87 miljarder kronor.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.