Känt sedan länge är att Spengler inspirerades av Goethe och Nietzsche för sitt verk. Friedrich Nietzsche stod för vurmen för den tidiga antiken, för den vitala kultur som föregick statskulturen. Och Johann Wolfgang von Goethe för förmågan att se eviga former i historiens myller, att se återkommande symboler i tidens synbarligen oåterkalleliga utveckling.
Goethe hade studerat växtvärlden för att se hur former manifesterades och omvandlades, men med bevarande av sin egenart. Något liknande försökte sig Spengler på med människans kulturer, från Egypten och Mesopotamien över antikens Grekland och Rom till dagens västvärld.
Men vilka fler influenser hade Spengler än Goethe och Nietzsche? Den amerikanske författaren Amory Stern undersöker detta i sin Faust Without Mephistopheles: The Historical Background of Oswald Spengler’s Philosophy of Science (2019).
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.