Flygskatten – Skatten på avstånd
Den kraftigt kritiserade flygskatten, som infördes den 1 april 2018 och motiverades med omsorg om klimatet, har av många aktörer ansetts vara direkt skadlig för såväl miljön som ekonomin. I december 2018 beslutade riksdagen också att flygskatten skall avskaffas igen under 2019, men den nya regeringen tänker se till att den finns kvar.
I samband med att förslaget till flygskatt lades fram 2017, luftades omfattande kritik och av 156 remissvar var 126 avvisande eller starkt kritiska mot förslaget. Många av remissvaren menade att nödvändigt resande skulle bli påtagligt dyrare och därmed bidra till att försämra för både företag och offentlig förvaltning, inte minst i norra Sverige. Andra menade att långdistansflyget skulle lämna Sverige och flyga från våra grannländer istället. Detta har till viss del besannats, inte minst genom att flygbolaget Norwegian beslutade att avbryta en planerad satsning på långflyg till bland annat New York, från ett nav på Arlanda utanför Stockholm.
Flygbranschen i övrigt var också mycket kritisk, och menade att skatten minskade möjligheten att investera i modernare och mera bränslesnåla flygplan och att skatten därmed bidrog till att bromsa investeringar i ny, miljövänligare teknik.
Att kritiken var bred, kan illustreras av att Niklas Nordström, kommunalråd (S) i Luleå och ordförande i branschorganisationen Svenskt Flyg, i sitt remissvar skrev: ”Nu måste regeringen inse att flygskatten inte är rätt väg. En flygskatt påverkar tillgängligheten och konkurrenskraften i Sverige.”
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.