Varningarna om blufföretaget Företagsopinion är säkert välmenande, men samtidigt luras människor av kvällstidningarna att tro att de är tvungna att betala om de råkat skriva under blanketterna som är en del av ”marknadsundersökningen”. Det är just själva okunskapen hur enkelt och riskfritt det är att strunta i fakturorna som får bedrägeriförsöken att fungera.
Undersökning är egentligen en beställning
Företaget Företagsopinion med säte i Estland är ett av många som använder ett gammalt och ökänt knep för att lura människor. De skickar ut erbjudanden som är utformade som om de vore marknadsundersökningar. Mottagaren tror sig delta i en undersökning men får därefter en räkning för någon helt onödig tjänst med lång bindningstid.
När den lurade hävdar att han eller hon trodde att det var en undersökning så hänvisar Företagsopinion till en finstilt bilaga där deltagen förbinder sig att betala 13 000 kronor för en påhittad tjänst.
Utskicken riktas till småföretagare som ofta inte ens bedriver någon egentlig verksamhet. Det kan vara personer som äger lite skog eller säljer valpar från sin tik eller liknande. Alltså egentligen vanliga privatpersoner som har en liten hobbyverksamhet vid sidan av.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.