Rail Baltica skall bli de baltiska ländernas snabbtågsförbindelse till Warszawa och Berlin. Längs en närmast spikrak linje från Tallinn i norr till Kaunas i syd kommer de närmaste åren en ny järnväg byggas. Adderat till det från Kaunas till Polens gräns, rör det sig om en 87 mil lång järnväg och prislappen är 5,79 miljarder Euro. Enligt avtalen kommer EU att stå för 85 procent av kostnaderna för att de baltiska länderna skall förbindas med persontåg som kan färdas i 240 kilometer i timmen (234 kilometer timmen säger letterna, 250 hävdar ytterligare andra) och 1 000 meter långa godståg kan framföras med västeuropeisk spårvidd 1 435 millimeter så att varken omlastning eller hjulbyte längre behövs. Med en medelhastighet på 170 kilometer i timmen inklusive de många uppehållen, så kan den framtida snabbtågsresan från Tallinn till polska gränsen klaras av på ungefär fyra timmar och möjligen kan Warszawa nås på sex timmar medan Berlin kommer fordra 12 timmar med nattåg.
Från Kaunas till Bialystok i Polen är det dock en kurvig och oelektrifierad linje som man rustat upp och där rullar redan godstrafik sedan 2017. Det är inte specificerat hur det skall snabbtågsanpassas där, men restidsangivelser ger vid handen att det kommer att förbli låga hastigheter på den sträckan. Kritiker förundras över att de nödvändiga investeringarna inte omnämns i projektet, åtminstone behövs en elektrifiering genomföras ner till Polen.
Europaväg 67 har varit Baltikums livlina mellan Litauen och Polen till resten av EU. Civila landtransporter den rakaste vägen, genom ryska delen av Ostpreussen, Kaliningrad, sker följaktligen inte. Utöver det nyutvecklade frakterna ”Järnvägsbron Eurasien” från Kina och Ryssland till Tyskland via Kaliningrad där nyttan istället ligger i att över Östersjön undvika Polen (se tidigare artiklar) går alla landtransporter inom EU runt det ryska Kaliningradlandet. Den tills för ett par år sedan mycket smala Europaväg 67 har varit den tunga trafikens primära landförbindelse mellan Litauen och Polen, E 67 har sedan 2015 också med EU-pengar raskt byggts ut till ordentlig motorväg på delen från Kaunas till Polska gränsen, något som underlättat både industri- och Nato-transporter.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.