Stockholmsmodernism i Pärnu - Rail Baltica-stationerna blir påkostade arkitektdrömmar. Bild: Rail Baltica

Rail Baltica – EU-finansierat storprojekt byggs nu

Rail Baltica skall knyta Baltikum till Polen och Tyskland. Projektet syftar till att ge normalspårförbindelse utan omlastning eller hjulbyte direkt till marknaderna i EU. Snabba persontransporter utlovas och EU finansierar 85 procent trots kartelldomar, god ekonomi i länderna och andra gigantiska EU-bidrag. Järnvägen byggs dessutom med anslutningar till olika Nato-förläggningar.

Rail Baltica skall bli de baltiska ländernas snabbtågsförbindelse till Warszawa och Berlin. Längs en närmast spikrak linje från Tallinn i norr till Kaunas i syd kommer de närmaste åren en ny järnväg byggas. Adderat till det från Kaunas till Polens gräns, rör det sig om en 87 mil lång järnväg och prislappen är 5,79 miljarder Euro. Enligt avtalen kommer EU att stå för 85 procent av kostnaderna för att de baltiska länderna skall förbindas med persontåg som kan färdas i 240 kilometer i timmen (234 kilometer timmen säger letterna, 250 hävdar ytterligare andra) och 1 000 meter långa godståg kan framföras med västeuropeisk spårvidd 1 435 millimeter så att varken omlastning eller hjulbyte längre behövs. Med en medelhastighet på 170 kilometer i timmen inklusive de många uppehållen, så kan den framtida snabbtågsresan från Tallinn till polska gränsen klaras av på ungefär fyra timmar och möjligen kan Warszawa nås på sex timmar medan Berlin kommer fordra 12 timmar med nattåg.

Från Kaunas till Bialystok i Polen är det dock en kurvig och oelektrifierad linje som man rustat upp och där rullar redan godstrafik sedan 2017. Det är inte specificerat hur det skall snabbtågsanpassas där, men restidsangivelser ger vid handen att det kommer att förbli låga hastigheter på den sträckan. Kritiker förundras över att de nödvändiga investeringarna inte omnämns i projektet, åtminstone behövs en elektrifiering genomföras ner till Polen.

Europaväg 67 har varit Baltikums livlina mellan Litauen och Polen till resten av EU. Civila landtransporter den rakaste vägen, genom ryska delen av Ostpreussen, Kaliningrad, sker följaktligen inte. Utöver det nyutvecklade frakterna ”Järnvägsbron Eurasien” från Kina och Ryssland till Tyskland via Kaliningrad där nyttan istället ligger i att över Östersjön undvika Polen (se tidigare artiklar) går alla landtransporter inom EU runt det ryska Kaliningradlandet. Den tills för ett par år sedan mycket smala Europaväg 67 har varit den tunga trafikens primära landförbindelse mellan Litauen och Polen, E 67 har sedan 2015 också med EU-pengar raskt byggts ut till ordentlig motorväg på delen från Kaunas till Polska gränsen, något som underlättat både industri- och Nato-transporter.

Karta över Rail Baltica.

 

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Drömmen om ett annat USA

🟠 BOKRECENSION Det är lätt att tro att styrande eliter alltid är konservativa. De sitter ju redan på pengarna och makten, så varför skulle de vilja ändra något? Men nuförtiden har vi utopistiska makteliter som försöker genomföra radikala förändringar. Det går inte att ta miste på deras hybris. Eliternas uppror och sveket mot demokratin av den amerikanske historikern Christopher Lasch handlar om detta, och om flera angränsande ämnen. Den kom första gången 1995. Boken har fortsatt väckt intresse och debatt, så nu kommer den i nyutgåva. För dig som vill sätta dig in i en alternativ syn på hur USA skulle kunna vara är detta en intressant bok.

Sagerska palatset

🟠 KULTUR När Sveriges regeringschef vecklade ut Prideflaggor på balkonger till det officiella residenset, som också innehåller hans tjänstebostad, roterade nog Vera Sager i sin grav. Det eleganta stadspalatset, en gång tillhörande paret Vera och Leo Sager, var en symbol för en utsökt elegans, traditioner och europeisk savoir-vivre. Men vad har det blivit av denna tradition?

Naturreservat – Vår värdefulla natur

🟠 KULTUR Tänk om den gamla eken vid stigen kunde tala. Den skulle kunna berätta om allt som tilldragit sig i dess närhet. Den skulle berätta om strålande sol och torka, oväder och stormar, boskap och människor som vistats i dess närhet och varit en del av historiens gång. Naturen är vår historia, vår nutid och framtid. Den är livsnödvändig och måste vårdas och skyddas för kommande generationer. Därför är naturreservaten så betydelsefulla!

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Lag och rätt under medeltiden

🟠 HISTORIA De flesta har vid något tillfälle sett en lagbok. Det är en präktig pjäs, fylld med hela rikets lagar. Det finns en enkelhet över den, allting är samlat och gäller för hela landet. Det har dock inte alltid varit så enkelt. Genom historiens lopp har lag och rätt förändrats mycket och detta ska vi nu dyka ner i.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.