Den nya färjelinjen mellan Irland och övriga EU tjänar syftet att säkra utförandet av lastbilsfrakter mellan Irland och de andra EU-länderna när Storbritanniens övergångsperiod för EU-utträdet löper ut vid nyår. Gränskontroller och tullregler för varor mellan Storbritannien och EU gäller från första januari och det påverkar trafik mellan Republiken Irland och EU som körs genom Storbritannien.
Transporter gynnas om de istället kan fraktas direkt mellan Irland och andra EU-länder. Det danska rederiet DFDS agerade snabbt inför de nya marknadsförutsättningarna och flyttade om två färjor till sin nystartade linje mellan Rosslare på Irland och Dunkerque i Frankrike, bland annat en från Klaipeda och sedan hyrde man dessutom in en tredje, färjan Visby från Gotland.
Destination Gotlands personal bemannar däck och maskin på M/S Visby som en av de tre färjorna DFDS sätter in i trafiken. Avsikten med den nya färjelinjen uppgavs vara att den reducerar ”beroendet av Storbritanniens vägnät för den inre marknaden”, något som också hör samman med att man befarade ett kaos med milslånga köer till hamnar när trafik till och från Storbritannien gränskontrolleras från årsskiftet. En försmak av det problemet infann sig den 22 december när coronarestriktioner mot Storbritannien infördes av flera länder vilket medförde att närmare 10 000 lastbilar fastnade i hamnstaden Dover och landskapet Kent där lastbilsförare fick tillbringa julen.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.