Regeringen, Liberalerna och Centern tillsatte i mitten av oktober en utredning för att effektivisera lärarutbildningen. Rekryteringen ska öka, tempot snabbas upp, lättare att vidareutbilda sig som lärare och kvalitén i läraryrket ska stärkas, bland annat genom bättre koppling mellan teori och praktik. Men inte mycket tycks sägas om själva målsättningen med utbildningen och yrket.
Ska vi fortsätta på den individcentrerade vägen, som man politiskt och ideologiskt slagit in på för några årtionden sedan och som lett till stor segregering i skolan och främjandet av individuellt självförverkligande? Ska vi tillåta att Skolverket metodiskt bryter ner en skola där eleverna får lära sig att de är svenska medborgare med genuin känsla för sitt land?
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.