Den amerikanska matkedjan Giant Food lanserar en ny typ av hyllmärkning som enligt företaget ”gör det möjligt för kunder att identifiera produkter från minoritetsägda företag”. Giant Food har 164 matbutiker belägna i huvudstaden Washington DC och de kringliggande delstaterna Virginia, Maryland och Delaware. Planerna, som presenterades av kedjans vd Ira Kress i slutet på 2020, började genomföras med start i januari i år.
– Giant Food är stolta över att bättre lyfta fram våra olika leverantörer, sade Kress då, som menade att informationen var nödvändig för att kunder ska kunna identifiera viktiga ”produktattribut”.
– Vi har åtagit oss att göra det lättare för kunderna att identifiera produktattribut som är viktiga för dem genom att främja ett mångsidigt och inkluderande nätverk av leverantörer som återspeglar den unika bakgrunden och upplevelserna för vår Giant-familj, våra kunder och vårt samhälle, påstod Kress. På vilket sätt ägarens rastillhörighet hos en leverantör är av betydelse för val av produkt i matbutik förklarades inte i det som kritiker beskrev som ett ”floskelfyllt uttalande”.
En redaktör på den amerikanska nyhetssidan Sky News Press varnar för att ”det är den här typen av balkanisering som dödar USA och tvingar folk att börja döma och agera utifrån främst ras- eller identitetspolitik, istället för att folk ser sin nation som bara amerikansk”. Kommentarerna på sociala medier var inte heller nådiga och många undrade om syftet var att skapa hat och splittring bland amerikaner. Andra drog historiska paralleller. På Twitter skrev @cxan att ”Som tysk att se detta, finner jag mycket skrämmande”.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.