Även undertecknad blev informerad i förhand och blev ombedd att se serien, men jag fick inte reda på fyndets karaktär.
Endast tre alternativ såg jag då som möjliga:
– Någon har bekräftat militärsmugglingen på Estonia
– En tjänsteman intervjuas som deltog i mörkläggningen
– De har filmat ett hål
Och mycket riktigt. Med precision och tydliga bilder, och pedagogiskt väl åskådliggjort, visar filmaren Henrik Evertsson ett 4 meter högt och 1,2 meter brett hål på styrbordssidan, alltså fartygets högra sida. Hålet liknar en reva. Hålet börjar under vattenlinjen och sträcker sig uppåt. Den största öppningen i hålet var centimetrarna ovanför vattenlinjen.
Men eftersom Estonia hade två graders styrbord slagsida så låg styrbordssidan 40 centimeter djupare i vattnet åt styrbord. Huvuddäcket ligger 2,5 meter ovanför vattenlinjen, så det inströmmande vattnet forsade alltså rakt ner i det undre lastrummet.
På det ovanliggande huvuddäcket stod ett flertal luckor ned till lastrummet öppna. De är stora som en tredjedels lägenhetsdörr och avsedda för besättningen att kunna klättra mellan olika däck. Till sjöss måste de vara stängda. De var alla fastrostade i öppet läge.
Estonia var i det ögonblicket dödsdömt. Det inforsande vattnet i underrummet gick inte att stoppa.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.