Göteborgs Spårvägar kör tolv olika spårvagnslinjer i Göteborg. Från tidig morgon till sen natt, under helger ända fram till morgonen, rullar spårvagnarna i staden och tar invånarna i Göteborg dit de ska.
Vissa problem med passagerare på spårvagnar har alltid funnits i Göteborg. Det vanligaste är personer som inte kommer i tid, utan springer till spårvagnen och hjälper andra som kommer springande genom att hålla upp dörrarna, som då inte kan gå igen och låsas. Ett vanligt problem är också att man inte håller dörrar och gångar fria från barnvagnar och andra färdtjänstmedel.
I takt med att invånarantalet i Sverige ökar och polisen inte hinner med att bevaka och försvara vårt samhälle ökar dock hoten och ofredandena mot våra tjänstemän inom spårvagnstrafiken. Då förarna har en skyldighet att informera och upprätthålla ordning på vagnen och dessutom är ansvariga för säkerheten blir det ofta konflikter. Numera accepteras det dock allt mera sällan att det faktiskt är spårvagnsföraren som bestämmer i vagnen.
Det man oftast får informera om, är att det inte får plats fler barnvagnar i spårvagnen utan att resenärerna får ta nästa vagn. Ofta räcker det inte att informera i innerhögtalaren, utan man måste kliva ur förarhytten och gå bak i vagnen och visa och förklara att de inte får plats. Det är då vanligt att de börjar argumentera och ifrågasätta att det är en säkerhetsrisk. Detta för med sig en försening på två till fem minuter, enbart för att resenärerna inte vill ta till sig tydlig och rak information. Detta är väldigt förvånande med tanke på att det handlar om deras barns säkerhet, vilket ingen förälder borde vilja riskera.
Detta resulterar ibland i glåpord, i värsta fall blir man bespottad. Det är tyvärr så vanligt att man bara suckar och accepterar att de inte förstår bättre.
Det som har blivit ett av de stora problemen är de rastlösa ungdomarna i förorten, framför allt i stadsdelar där invandrare är i majoritet. Dessa ställer till med problem på stadens spårvagnar, både innan skolan börjar, men framför allt efter skolans slut. De åker på utsidan av vagnarna, det kallas att ”surfa på kopplen” på de äldre vagnarna och utsätter därmed sig själva för livsfara, men det innebär även stora psykiska påfrestningar för föraren. Det är heller inte ovanligt att föraren som ofta kliver ur vagnen för att tillrättavisa ungdomarna och försäkra sig om att ingen blivit skadad, blir hotad, i vissa fall med kniv.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.