Frågan om trängselskatt och vägtullar har från start varit en infekterad fråga i Göteborg. Avgifter för att resa in i staden infördes från och med den 1 januari 2013, efter ett riksdagsbeslut. Endast fem månader senare tvingades stadens politiker att utlysa en folkomröstning i frågan, som skulle sammanfalla med de övriga valen i september 2014. Trots att nej-sidan segrade med 56,8 procent av rösterna, kvarstår systemet. En folkomröstning är i Sverige bara rådgivande, och politikerna struntade helt enkelt i folkviljan.
Syftet med trängselskatterna var inte främst att få ned biltrafiken, utan att bidra med finansieringen av det så kallade “Västsvenska paketet”, i vilket järnvägstunneln “Västlänken” var en viktig komponent.
Nu har föreslagna besparingar av Trafikverket på nytt väckt ont blod i frågan om trängselskatter. I en debattartikel i Göteborgs-Posten den 21 november varnar fyra personer med olika koppling till trafik och kommunalpolitik för att statens besparingar äter upp intäkterna från vägtullarna:
“Trafikverket har skickat in sina förslag till möjliga besparingar för 2016 och 2017. Tre miljarder kronor föreslås i direkta besparingar. Trafikverket riktar i princip samtliga dessa förslag till nedskärningar mot anslagen för drift och underhåll, bärighet, tjälsäkring och trimningsåtgärder. De föreslår alltså fortsatt eftersatt underhåll och risk att ytterligare försämra befintliga system.”
Undertecknarna menar att intäkterna från vägtullarna, tvärtemot den ursprungliga motiveringen vid införandet, nu går direkt in i statsbudgeten:
“Enkelt uttryckt, de trängselskatter som betalas in de kommande två åren skall inte gå tillbaks till att finansiera de avtalade projekten. I stället ska de gå till att täppa hål i statsbudgeten. Räntan kommer naturligtvis betalas av ytterligare höjd trängselskatt i Stockholm och Göteborg. Och Västsvenska paketet, som till stor del redan är lånefinansierat, skall lånefinansieras ytterligare.”
Stockholm närapå dubblar tullavgiften från den 1 januari 2016, samtidigt som tullar införs på Essingeleden, det vill säga motorvägen som leder genom Stockholm och som det inte finns något alternativ till för den som vill resa från norr till söder längs östkusten.
Vidare menar de fyra att kostnaderna för Västlänken, som man kallar Sveriges mest olönsamma infrastrukturprojekt, nu uppgår till över 30 miljarder kronor och att Trafikverket därför försöker hemlighålla sina kalkyler.
Nio dagar efter att debattartikeln publicerades rasar Håkan Andersson, från det lokala partiet Vägvalet, mot att inga medier har tagit upp den kritik och de uppgifter som presenteras i artikeln. På partiets hemsida skriver han bland annat:
“Vi befinner oss alltså plötsligt i den situation som Vägvalet varnat för alltsedan starten 2010, det vill säga att i dåliga tider finns det ingen som helst garanti för att de inkomster som kommer in via trängselskatt också går till de saker som det är avtalat om. Det är faktiskt lustigt – men inte alls roligt – att se hur lätt det är för Trafikverket och Finansdepartementet att bryta mot de heliga avtalen som i alla andra situationer – till exempel när man har att hantera en folkomröstning med ett tydligt resultat – framställs som helt omöjliga att förhandla om eller ens ändra ett enda kommatecken i. Men nu går det tydligen alldeles utmärkt.”
Vägvalet gick till val på att stoppa trängselskatten, samt att Västlänken inte skulle förverkligas. I kommunalvalet 2010 erövrade Vägvalet, på en gemensam lista med Sjukvårdspartiet, 5,3 procent av rösterna, vilket gav fem mandat i kommunfullmäktige, varav två tillföll Sjukvårdspartiet. Dessa mandat lyckades Vägvalet ensamt behålla vid det följande valet 2014. Även Sverigedemokraterna är negativa till trängselskatten och var 2013 med om att driva igenom kravet på att en folkomröstning skulle hållas.