På kvällen den 29 maj 1985 genomförde kustartilleriets värnpliktiga övningsdykningar från Danvikstull på Södermalm i Stockholm till Hammarbyslussen. Det var under dessa övningar som de hittade en vit Renault TS som låg upp och ned på botten. De underrättade genast kaptenen om fyndet. Kaptenen i sin tur vände sig till polisen och bilen kunde följaktligen bärgas senare samma kväll som den hittades.
Det visade sig vara just den bil som polisen letat efter sedan den 19 november 1984. I den fann de två döda kvinnor sittande fastspända: den 31-åriga Cathryn ”Cats” Falck och hennes 32-åriga väninna Lena Gräns. En intressant detalj i det här sammanhanget är att enligt Bo G Anderssons artikel ”Luckor i utredningen” som publicerades i Dagens Nyheter (DN) den första juni 1997 skall polisen Eric Skoglund ha bett militären att söka i just det området. Efter att de två kvinnorna plötsligt försvunnit i november 1984 hade nämligen ett mycket omfattande spaningsarbete efter dem inletts och i maj skall polisen ha mottagit ett tips av en narkoman om att en bil åkt över kajkanten vid Hammarbykanalen ett halvår tidigare.
Bortsett från en krossad ruta var fordonet i övrigt relativt oskatt efter omständigheterna. Det fanns inga svåra karosskador. Fälgarna var inte heller trasiga. Enligt Christoph Anderssons bok Operation Norrsken: om Stasi och Sverige under kalla kriget blev obduktionsassistenten Gerth Wintherhagen konfunderad över att de suttit så ordentligt fastspända i bilen då det ”normala är att man försöker lossa bältet och sedan försöker ta sig ut ur bilen.” En annan sak Wintherhagen reagerade på, skriver Andersson, är ”att inga avvärjningsskador hittas hos kvinnorna, alltså blessyrer som borde ha uppkommit vid desperata försök att ta sig ur bilen. Exempelvis rivsår på fingrar eller händer. Alternativt trasiga naglar.” Dessutom hittades, vid obduktionen, en liter klar rosa vätska i lungorna på båda kvinnorna. Än idag vet ingen vad det var för vätska. När det gällde dödsorsaken kunde överläkare Milan Valverius inte helt fastställa den, men han uteslöt inte drunkning som en möjlig orsak.
Trots detta avskrevs dödsfallen som en olycka. Vad som talar för att det var en olycka är att vägarna skall ha varit hala den där ödesdigra novemberkvällen 1984 samt att de två kvinnorna hade delat på en flaska vin innan de satte sig i bilen. De två hade nämligen varit på restaurangen Örns Hörn på Södermalm tillsammans.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.