Talet hölls på Silicon Slopes Tech Summit 2020 i Salt Lake City i fredags. Facebook har ofta, som många andra stora aktörer i Silicon Valley, anklagats för politisk censur och vänstervridning. Zuckerberg sade att han hade övervägt att förbjuda politisk reklam över huvud taget, eftersom kontroverserna som det ofta får inte kan rättfärdigas ur ett affärsmässigt perspektiv. Med andra ord, det kostar mer än det smakar. Detta har redan fått Twitter att förbjuda politisk reklam sedan slutet av förra året. Ett av problemen gäller annonser med faktafel, eller ”fake news”. Facebook har nyligen fått kritik för att ha spritt en annons från Trump som sägs sprida en falsk bild av Joe Bidens kontakter med Ukraina. En annan annons från Elizabeth Warren innehöll felaktigheter, men hennes kampanjledning hävdar nu att det har gjorts avsiktligt, för att ”se om den skulle släppas igenom”.
Zuckerbergs försvar för sitt beslut är att Facebook ”står upp för yttrandefriheten” därför att ”för att få någons förtroende måste folk veta vad man står för”. Han fortsatte:
”Det är olyckligt att det här är så kontroversiellt.” Han påpekade också att de främsta kritikerna till den här policyn vanligtvis är ”personer som inte själva riskerar att bli censurerade”. Däremot kommer Facebook att utveckla nya algoritmer för att upptäcka och motverka hets mot folkgrupp och terroristrekrytering.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.