Förslaget från EU-kommissionen framfördes i en skrivelse den 15 januari 2019 och behandlades första gången av finansministrarna på EKOFIN-rådet, finansministrarnas del av EU:s Ministerråd, den 12 februari i Bryssel. Kommissionen uppmanar i förslaget Ministerrådet att anta en färdplan för att själv överta rätten att besluta i väsentliga delar av skattepolitiken.
Det skall göras genom att man frångår kravet på enhällighet i Ministerrådet för att EU skall få besluta i skattefrågor. I stället ska det räcka med två tredjedels majoritet, så kallad kvalificerad majoritet, och det ska alltså bli möjligt att köra över en tredjedel av medlemsländerna och tvinga dem att i sina egna länder acceptera skatteregler som de inte vill ha. Trots detta berömmer sig förslaget för att sträva mot: ”ett mer effektivt och demokratiskt beslutsfattande inom EU:s skattepolitik”.
EU:s beslutsapparat är uppdelad på parlamentet, Ministerrådet och Kommissionen. På skatteområdet är parlamentet enbart rådgivande, eftersom det är de nationella parlamenten som har ansvaret för skattepolitiken. Kommissionen är, något förenklat uttryckt, den styrande enheten inom unionen, som arbetar med den dagliga ledningen och som har i uppgift att lämna förslag till Ministerrådet. Utifrån förslagen beslutar sedan Ministerrådet till exempel om skattefrågor som EU är inblandat i. Men hittills har det alltså räckt att en enda stat motsatt sig för att stoppa sådana beslut.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.