Medan föroreningar i avgaser ofta kan renas bort i hög grad, är elbilars batterier dyra, tunga, stora, giftiga, brand- och krockfarliga och beroende av sällsynta jordartsmetaller. De utvinns i konkurrens om mark för matproduktion och andra behov, ofta under svåra förhållanden och med barnarbete. Även att tillverka batterier och elbilar kräver kolbaserad energi. Låt oss göra några jämförelser.
Elbilars förbrukning mäts i kilowattimmar (kWh) per mil. Energin lagras i batterier, som för överskådlig framtid är litium-jon-batterier. Varje kWh i ett sådant batteri kräver cirka sju kilo batteri. En normal elbil drar 1,5-2 kWh per mil i lagliga farter. 30 mils räckvidd kräver alltså 45-60 kWh i batterierna, det vill säga 315-420 kg. Det motsvarar vikten av 4-5 passagerare.
Även om batterierna blir billigare när tekniken förbättras är de fortfarande mycket dyra. Varje kWh batteri kostar 1 500-2 000 kronor. Ett 60 kWh batteri kostar alltså 90 000-120 000 kronor.
Batterier har dessutom en begränsad livslängd, de klarar bara ett visst antal upp- och urladdningar. För att spara batteriet rekommenderas man att bara ladda det till högst 80 procent. 60 kWh blir i praktiken 48 kWh vilket 24-32 mils räckvidd innan bilen stannar.
Det gör den mitt ute i trafiken utan reserv till hands. För att slippa stopp uppsöker man dessförinnan en laddplats. Effektiv räckvidd blir då snarare 20-25 mil.
Vinterkyla minskar därtill batteriets kapacitet med 20-40 procent. Står bilen parkerad under vintern måste batteriet dessutom vara anslutet till laddning, även om det är fulladdat. Det behövs nämligen en viss konstant värme i batterier, och för att hålla värmen så tar batteriet från sin egen kraft och då laddar det ur.
Därtill behöver man energin till uppvärmning av kupén, eftersom elmotorer inte har någon spillvärme att ta av, såvida man inte gör som vissa elbilstillverkare och installerar en liten förbränningsvärmare som går på diesel(!).
Batteriet tappar vidare kapacitet under sin livstid. Efter 10 000 mil kan den ha minskat med 10 procent. Faktisk räckvidd för ett gammalt 60 kWh-batteri kan i vinterkyla bli 15 mil.
Att ladda hemma eller på jobbet är billigt men går långsamt. Det tar en hel natt eller arbetsdag att ladda fullt. Att ladda vid laddstolpe är dyrare och tar någon halvtimme för halv laddning – om man hittar en ledig och fungerande stolpe.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.