Den 1 november lyfte de första planen med passagerare och den 4 november invigdes flygplatsens nya terminaler. Nio år försenat skall Flughafen Berlin-Brandenburg, strax sydöst om Berlin, kunna hantera upp till 46 miljoner passagerare varje år. Över sju miljarder euro har det kostat, men det är inte allt.
Enligt regeringsinterna skrivelser kommer den nya storflygplatsen Berlin-Brandenburg under de kommande åren behöva fylla en finansieringslucka runt 500 miljoner euro. I vilken utsträckning FBB (Flughafen Berlin Brandenburg GmbH) kommer att vara beroende av ytterligare aktieägartillskott för att dämpa sina oförutsedda förluster är ännu inte förutsebart, säger man i regeringspromemorian.
Det är flygplatsbolaget FBB som själva räknat ut de dåliga förutsättningarna. De utgår från 500 miljoner euro i brist bara de närmaste åren, längre fram är det svårt att sia om. Framför allt bygger det på antagandet att 2021 kommer endast hälften så många passagerare som prognostiserat att resa som det skulle jämfört med om inte coronapandemin hade tagit sitt grepp om världen.
Ägarna till flygplatsen och FBB är delstaterna Berlin och Brandenburg, men också Förbundsstaten och det är dessa som också bestämt att namnge den efter den korrupte socialdemokratiske kanslern Willy Brandt. Flughafen Berlin-Brandenburg – Willy Brandt bär IATA-koden BER. BER är samtidigt varumärket man använder internationellt.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.