Den nya sträckningen är tre mil lång. Bild: Lantmäteriverket/Trafikverket

Nybyggd järnväg invigd

Den 30 oktober invigde Trafikverket den nybyggda järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors. En ny sträcka på tre mil räddar järnvägen från överbelastning och totalt sammanbrott.

Den 30 oktober skedde invigningen av den nya järnvägssträckan mellan Söderhamn – Kilafors och Trafikverket hade bjudit med ungefär 35 representanter från företag, tjänstemän, region- och länsråd i Gävleborg som sedan reste den 3 mil korta sträckan. Enligt Trafikverkets meddelanden var stämningen på topp. Det flera år försenade projektet är äntligen i hamn och myndigheten kan ägna sig åt andra allvarliga bekymmer.

– Den här järnvägssträckan är en viktig länk som vi planerat för länge och så plötsligt händer det, äntligen är vi klara, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Eriksson när hon klippte invigningsbandet. Sträckan Söderhamn – Kilafors möter näringslivets behov för att säkerställa transporter för gods, med längre och tyngre tåg. Enligt Trafikverkets pressmeddelande fick ceremonin på Segerstabron utföras i ösregn. Segerstabron är en upprustad vacker fackverksbro över älven Ljusnan, inte att förväxla med den intilliggande landsvägsbron som blev känd från den amerikanska filmen The Girl with the Dragon Tattoo. Trots ösregnet under invigningen var Oliver Dogo, Handelskammaren Mittsveriges VD, ändå nöjd.

Glada miner trots dåligt väder under invigningen. Foto: Trafikverket

– Nu när vi har rustat upp järnvägen mellan Söderhamn och Kilafors så har det skapats en viktig länk för godstransporter som kan avlasta Ostkustbanan norrut. Samtidigt har vi ökat säkerheten vid järnvägen betydligt eftersom vi under arbetet kunnat stänga ett 40-tal järnvägskorsningar, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i ett pressmeddelande. Banan blir en viktig länk för hela järnvägssystemet, men särskilt för Ostkustbanan, Stockholm–Sundsvall.

Det är sedan flera år fullt på järnvägarna i Gävleområdet och behoven av fler snabbtåg från Umeå och Sundsvall till Gävle och Stockholm har därför inte kunnat mötas. Nya Tider har fördjupat sig i vad för problematik som ligger till grund för den här infrastruktursatsningen, men vi börjar med att återge samhällstopparnas glädjefulla utspel över invigningen.

– Den här regionen har fortfarande stora behov, trots de åtgärder som planeras med dubbelspår på Ostkustbanan, åtgärder längs Mittstråket och Norrbotniabanan. Vi behöver öka tempot. Jag hoppas att vi får träffas fler gånger, och lite oftare, för att inviga färdig infrastruktur, önskade Oliver Dogo från Handelskammaren Mittsverige under invigningen.

Vad Trafikverket och Handelskammaren inte lyckas kommunicera ut genom sina gladlynta pressmeddelanden återfinns dock i Trafikverkets olika offentliga handlingar på hemsidan. Det viktigaste av sakfakta är att under de femton åren 2000 – 2015 ökade antalet tåg på Ostkustbanan, Gävle – Sundsvall med 85 procent, eller i siffror under ett vanligt trafikdygn från 35 till 65 och att banan under merparten av de åren förklarats överbelastad. Även utbyggnaden av Ostkustbanan går långsamt.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

När konsten talar fritt: Förnimmelsen – Jüri Linas nya film väcker kraften inom oss själva

🟠 RECENSION Den oppositionelle regissören Jüri Linas film Förnimmelsen hade nyligen premiär. Filmen är ovanlig på så sätt att det endast är bilder och musik utan berättarröst, en konstnärlig framställning där betraktaren får lägga pusslet. Det handlar om kontroll över människan, både nu och förr. Trots många bittra öden, bland annat förintelsen av hela folk med framkallade svältkatastrofer och giftiga ämnen, är grundklangen positiv och visar oss den kraft som bor i var och en av oss.

Bävern – Den makalöse byggmästaren

🟠 KULTUR En grupp vandrare är på väg genom de sörmländska skogarna. Då de närmar sig ett vattendrag får de se trädstammar och grenar som ligger huller om buller vid stranden. En av vandrarna konstaterar att här har en något underlig trädavverkning ägt rum. När de kommer närmare förstår de vad det rör sig om. Här har bävrar arbetat flitigt och byggt en hydda.

Kulturell idioti

🟠 KULTUR En världskänd svensk filmregissör har varit på en filmfestival i ett land som inte delar Sveriges regerings värdegrund. Den mediala hatkampanj som startades mot hans person visar hur gravt politiserad kulturbranschen är i Sverige. Men det är värre ändå. Hans kritiker har faktiskt varit drivande i att förvandla Sverige till ett livsfarligt land.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Den viktiga apokryfen

🟠 HISTORIA Alla vet att det finns fyra kanoniska evangelier. Dessa finns i Nya testamentet, som är en del av Bibeln. Det är allmänt känt. Men den kristna konsten och berättartraditionen är en viktigare del av inte bara Sveriges, utan övriga Europas, kulturhistoria än vad många inser. Det finns en kristen apokryf som har varit särskilt betydelsefull för kristen konst och tradition, nämligen Jakobs protevangelium.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.