Som adelsman var Ian Wachtmeister besläktad och god vän med andra näringslivsprofiler och inflytelserika kretsar. Detta hindrade honom inte från att bekanta sig med vanliga människor. Många beskriver honom utan tvekan som folklig och öppen. Redan i början av 1970-talet började Ian debattera och tala inför allmänheten på gator och torg. Tack vare den skojfriska stilen och ett okonventionellt sätt att debattera, lyssnade människor intresserat och entusiastiskt till honom.
Industriledaren Ian Wachtmeister blev för många svenskar mer känd som oppositionell och underhållande debattör. Ian hade udden riktad mot ”etablissemanget” och den tilltagande politiska korrektheten. Det var dessa egenskaper som gjorde honom till en uppskattad politiker i början av 1990-talet. Tillsammans med skivbolagskungen och Sommarlandsgrundaren Bert Karlsson grundade Ian partiet Ny Demokrati inför 1991 års riksdagsval. Idén var att erbjuda ett antietablissemangsparti, med politik mot massinvandring och socialdemokratiskt maktmonopol.
Det blev en succé, det bara sex månader gamla partiet lyckades uppnå 6,7 procent av väljarnas stöd, vilket visade på den stora potentialen.
Som partiledare för Ny Demokrati lyckades Ian med konststycket att övertyga allmänheten om förnyelsebehovet inom svensk politik, samtidigt som han även klarade att inledningsvis charma etablerad media. Ian och Bert överlistade journalisterna, så att rasistanklagelserna inte blev tema i systemmedia förrän partiet vunnit framgångar i valet 1991. Bert och Ian drev valrörelsen med intensitet och nya pedagogiska debattgrepp. Man staplade till exempel drickabackar på sina torgmöten, likt statistiska stapeldiagram, för att illustrera fenomen som massinvandringen. Ny Demokrati växte snabbt eftersom Ian och Bert såg till att kontinuerligt hamna på kvällspressens löpsedlar. Det var avgörande före internets genombrott att synas i kvällspressen, samt göra korta, träffsäkra uttalanden i radio och tv.
Bland annat på grund av Ians position inom industrin och adeln, hävdar en del kritiker att Ny Demokrati var ett beställningsverk från Svenska Arbetsgivareföreningen SAF, numera Svenskt Näringsliv.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.