Googles lansering av den nya tjänsten kommer i kölvattnet av Black Lives Matter-rörelsen som ställt till kravaller och rivit ner kulturminnen, först i USA och sedan i andra västländer under sommaren. Google uppger att rörelsens framgångar lett till en kraftig ökning av sökningar efter ”black-owned businesses” och liknande fraser, vilket it-jätten menar beror på att användare velat gynna firmor som ägs av personer från rätt ras.
Redan från början ställde sig det internationella jätteföretaget på rörelsens sida. I juni träffade Sundar Pichai, vd för Google och moderbolaget Alphabet, ”en grupp av våra svarta ledare” och diskuterade med dem om hur Google kan underlätta livet för svarta, enligt ett e-brev som Pichai skickade till alla anställda och även publicerade på nätet.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.