I denna artikel har vi gjort nedslag i tre produktområden i matbranschens basala produktionsled, mellan bonden och butiken. En stor del av vinsterna realiseras här och starka multinationella intressen ligger bakom väldigt många av de produkter vi ofta lärt oss att betrakta som lokala. Intressant är också att de två stora svenska aktörerna, Lantmännen och Arla, har vuxit ut och blivit multinationella i sina verksamhetsgrenar. Varumärkeshanteringen leder ofta till att man får intrycket av att en vara kommer från en viss plats eller har unika egenskaper. I många fall är det inte alls på det sättet, även om det finns lysande undantag i positiv riktning.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.